2010-08-16 kl. 23:54:13

Jagade vildsvin - sköt ihjäl häst

Jag var ju som sagt hos Johan och grillade i helgen, närmare bestämt i Katrineberg, Hampetorp. Det här hände ca 50-100 m bort från oss när vi precis hade ätit klart. Helt jävla sjukt! Det hade lika gärna kunnat vara vi. (Det var det här jag syftade på att jag var arg och några som var "jävla idioter") Rubriken verkar dock inte vilja fungera, så jag skrev den där uppe istället.



Natten till söndag sköts en häst ihjäl i sin hage i Katrineberg utanför Hampetorp av en jägare som jagade vildsvin.

Relaterat

Även om det handlar om ett liv som har släckts så räknar polisen det som skadegörelse.
– Det är inget jaktbrott som begåtts och därför räknas det som förstörande av egendom, trots att det handlar om en häst, säger vakthavande befäl vid polisen Anders Wallin.

Fodervärdarna till hästen är chockad och tycker att det är förskräckligt att detta har hänt.
– Det här är en sak som inte får hända och sen att det räknas som skadegörelse är helt fel. Precis innan var en tjej ute och utfodrade hästarna och här sitter en jägare och skjuter rakt ut på ett gärde. Det går en skogsstig där med som folk använder. Skottet kunde lika gärna ha träffat en människa, säger Lars Persson, fodervärd.
Enligt uppgifter från bland annat polisen ska det ha rört sig om en jägare från Stockholm som sköt hästen.
– Min dotter som sköter hästen är fullständigt uppriven nu och mycket ledsen, vi vet inte vad vi ska göra. Det är ett psykiskt lidande för oss. Det här får helt enkelt inte hända. Bara skjuta öppet på något som rör sig i mellan träden, tänk om det varit en människa.

Hästen var en fullvuxen gammal travhäst som vid tillfället hade ett vitt flugtäcke på sig. Under skottlossningen fanns en annan häst i samma hage men den klarade sig utan skador, men blev uppskrämd av händelsen.
– Att skjuta i mörker rakt ut på ett öppet gärde från ett markpass, jag förstår inte hur jägaren tänkte. Han måste ha tänkt på totalt grisfrosseri, säger Lars Persson, fodervärd.
Hästarna var i en sommarhage ute i Katrineberg på bete, men enligt Lars Persson känner de som jagar på marken till att det finns hästar där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0